درد مچ دست؛ علل، علائم، راه‌های پیشگیری و درمان

درد مچ دست

راستش را بخواهید ما هم با شما همدردیم! ما و اکثر کارمندها، خانه‌دارها، ورزشکاران و هنرمندان. احتمالا الان که اینجا هستید درد مچ دست شما را کلافه کرده و با گشتن در سایت‌های مختلف دنبال علت و راه‌های درمان آن هستید. تقریبا همه‌ی مردم با این درد آزاردهنده آشنایی دارند و تقریبا همه در طول زندگی حتما یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. اگر می‌خواهید برای سوال خود در مورد علت و راه‌های درمان درد مچ، جواب‌های قانع‌کننده‌ای پیدا کنید؛ تا پایان این متن همراه ما باشید.

علت درد مچ دست چیست و از کجا می‌آید؟

درد در مچ دست به دلایل مختلفی اتفاق میفتد و علائم متفاوتی هم دارد. در ادامه عللی که رایج هستند را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- سندورم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال یکی متهمین اصلی درد مچ دست است. افراد چاق، و کسانی آرتروز و یا دیابت دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این سندروم هستند. در این سندروم رباط مچ دست ضخیم شده و فشار زیادی به عصب وارد می‌شود. درد، ضعف و بی‌حسی از علائم شایع این سندروم هستند.

اگر کار شما طوری است که باید وسایلی را بلند کنید، یا تایپ کنید، یا از تجهیزاتی استفاده می‌کنید که دست شما را به لرزش درمیاورند، مراقب باشید چون در معرض ابتلا به سندروم تونل کارپال هستید.

سندروم تونل کارپال یکی از دلایل اصلی ابتلا به درد مچ دست

2- رگ‌به‌رگ شدن و یا کشیدگی مچ دست

رگ‌به‌رگ شدن زمانی اتفاق میفتد که رباط‌هایی که از مفصل دست شما حمایت می‌کنند، آسیب ببینند. این آسیب می‌تواند به‌دلیل ضربه ناگهانی یا کشیده‌شدن مچ دست باشد. در این حالت تاندون‌های مچ دست دچار پارگی و کشیدگی می‌شوند و شما درجات مختلفی از درد و تورم را احساس خواهید کرد.

3- کیست گانگلیون

این کیست بر خلاف اسم سختش، توده‌ای خوش‎خیم است که روی تاندون‌ها و مفاصل مچ دست ایجاد می‌شود. این کیست اگر خیلی بزرگ باشد، اعصاب دست شما را تحت فشار می‌گذارد و باعث ایجاد درد و بی‌حسی می‌شود.

4- نقرس

نقرس بیماری‌ای است که هدف اصلی‌اش مفاصل هستند و می‌تواند علت درد مچ دست شما هم نقرس باشد. وقتی اسیداوریک زیادی در خون جمع‌می‌شود، نقرس اتفاق میفتد و شما در مفاصل خود علاوه بر درد و تورم، گرما را هم احساس خواهید کرد.

5- آرتریت روماتئید

آرتریت روماتئید یک بیماری خودایمنی مزمن است که معمولا مفاصل را نشانه می‌گیرد. در این بیماری سیستم ایمنی به مفاصل حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب، تورم، درد و محدودیت در حرکت می‌شود.

6- تنوسینوویت

تنوسینوویت یک بیماری التهابی است که مفصل کوچکی به نام تنوسینوس را در مچ دست تحت فشار می‌گذارد. این بیماری معمولا به‌خاطر تحمل فشار و فعالیت‌های تکراری اتفاق میفتد. فعالیت‌های مثل تنیس، والیبال، بدمینتون یا استفاده زیاد از موس و کیبورد.

7- دلایل دیگر

درد در مچ دست می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. اما این دلایل زیاد رایج نیستند. دلایلی مثل:

• تومور
  • فشرده‌شدن عصب گردنی
  • از دست‌رفتن خون استخوان کارپال
تومور هم می‌تواند یکی از دلایل درد مچ دست باشد.

علائم درد در مچ دست

علائمی که تجربه می‌کنید، ممکن است به تشخیص علت درد مچ دست شما کمک کند. این علائم شامل موارد زیر هستند.

علت
درد، کبودی، تورم، حرکت‌دادن مچ دست یا گرفتن چیزی سخت است.

رگ‌به‌رگ شدن مچ

درد، تورم و سفتی طولانی‌مدت در قاعده انگشت شست.

آرتریت
دردی که در شب بدتر می‌شود. بی‌حسی و ضعف. مشکل در گرفتن اجسام.

سندروم تونل کارپال

توده بالای مچ دست که می‌تواند دردناک هم باشد.

کیست گانگلیون
درد ناگهانی و شدید در مچ دست. صدای وحشتناک موقع آسیب‌دیدن.

شکستگی مچ

درمان درد مچ دست

برای درمان درد مچ دست، بسته به علت و میزان دردتان، هم می‌توانید از درمان‌های پزشکی و هم درمان2های خانگی استفاده کنید.

1- درمان‌های پزشکی

درمان مچ دست، تاحدود زیادی به علت آن بستگی دارد. بعد از مشخص‌شدن علت ممکن است روش‌های درمانی زیر برای شما تجویز شود.

مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی

تمرین‌های تقویتی، روتین‌های کششی و تکنیک‌های درمان دستی که توسط متخصص پزشکی ورزشی تجویز می‌شود، می‌تواند انعطاف‌پذیری، ثبات مچ دست را بهبود بخشد و درد را کاهش دهد.

شکستگی یکی از علت‌های درد مچ دست.
  • گچ‌گیری و آتل محافظ مچ (در صورتی که علت درد، شکستگی باشد.)
  • جراحی ( در صورتی که به‌دلیل فشرده‌شدن تاندون‌ها، شما دچار این مشکل شده باشید.)
  • تزریق یا داروهای خوراکی
  • کمک‌گرفتن از متخصص پزشکی ورزشی (انجام تمرین‌های تقویتی، روتین‌های کششی)
  • برداشتن بافت ملتهب
  • جراحی تونل کارپال ( در صورتی که عصب دست شما تحت فشار باشد.)

2- روش‌های درمان خانگی درد مچ دست

به‌ نظر شماچند میلیون ایرانی تمام روز را پشت سیستم می‌نشینند و کار می‌کنند؟ آمار عدد چشم‌گیری را نشان می‌دهد و همه آن‌ها ممکن است دچار درد در مچ دست بشوند. برای جلوگیری از این اتفاق قبل از هر چیزی باید بدانیم که همه‌ی اعضای ما به هم متصل است و اگر در حالت درستی کار نکنیم، دیر یا زود ما هم به درد در مچ دست مبتلا خواهیم شد. پس لطفا:

1- درست بنشینید!

وقتی مشغول کار هستید صندلی و میز را در ارتفاع مناسبی با بدن خود قرار دهید. صاف بنشینید، پشت خود را به صندلی تکیه دهید و دست‌هایتان را صاف روی میز بگذارید.

2- از داروها کمک بگیرید!

داروهای بدون نسخه مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن می‌تواند درد شما را تا حدودی کمتر کند و تورم را از بین ببرد.

3- از لوازم جانبی کمک بگیرید!

اگر علت درد مچ دست شما، مربوط به سندروم تونل کارپال است، می‌توانید برای تسکین درد خود از پدهای تایپ و آتل مچ دست استفاده کنید. البته می‌توانید از آتل، فقط شب‌ها موقع خواب استفاده کنید.

4- کمپرس آب سرد و گرم را فراموش نکنید.

برای کمترشدن تورم و درد، می‌توانید در طول روز چند بار از کمپرس آب‌گرم و یا آب‌سرد استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از درد مچ دست

برای اینکه کمتر به درد  در مچ دست مبتلا شوید، بهتر است نکات زیر را در زندگی روزمره خود رعایت کنید.

• تمرینات کششی و تقویتی منظم

حتما در طول روز تمرینات هدفمندی که باعث بیشترشدن انعطاف و قدرت مچ دست می‌شود را انجام دهید. این‌کار به جلوگیری از درد و آسیب مچ دست کمک می‌کند.

• استفاده درست از فناوری

وقتی مشغول کارکردن با موبایل و لپ‌تاپ هستید، سعی کنید وضعیت بدنی مناسب خود را حفظ کنید و در حین کار چند بار به خودتان استراحت دهید. این‌کار خطر ابتلا به درد در مچ دست را تا حدود زیادی کم می‌کند.

• استفاده از مچ‌بند

اگر فعالیتی انجام می‌دهید که ممکن است به مچ دست شما آسیبی وارد کند مثل تنیس، والیبال و یا بدمینتون، بهتر است حتما از مچ‌بند محافظ استفاده کنید.

• آشنایی با تکنیک مناسب بدن

اگر شغل شما طوری است که مجبورید کارهای تکراری یا سخت فیزیکی را انجام دهید، بهتر است چند تکنیک مناسب بدن را یاد بگیرید و فشار را از روی مچ تا جایی که ممکن است بردارید.

• سبک‌زندگی سالم

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، هیدراته ماندن، داشتن استراحت کافی در طول شبانه‌روز و مدیریت استرس، به سلامت اسکلتی عضلانی بدن کمک زیادی می‌کند. سبک‌زندگی سالم یک راه مناسب برای جلوگیری از درد در مچ دست است.

چه زمانی وقت مراجعه به پزشک است؟

اگر این علائم را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر از یک پزشک کمک بگیرید.

• وقتی نمی‌توانید مچ دست یا انگشتان خود را به‌راحتی حرکت دهید.
  • مچ دست یا انگشتان شما از حالت طبیعی خود خارج شده و بدشکل شده‌اند.
  • درد به شما اجازه انجام‌دادن فعالیت‌های روزمره را نمی‌دهد.
  • درد رفته‌رفته بدتر می‌شود و یا مرتبا عود می‌کند.
  • بعد از درمان‌های خانگی به مدت دو هفته، همچنان اوضاع‌تان تغییری نکرده است.
  • مچ دست شما علاوه‌بر دردناک‌بودن، گرم، متورم و سفت است.
  • همراه با درد ، دچار تب هستید.
  • دیابت دارید.
  • احساس بی‌حسی و گزگز را در دست و مچ خود دارید.

درد مچ دست می‌تواند تاثیر چشم‌گیری روی کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزانه ما بگذارد. با درک علت، شناخت علائم و پیداکردن روش درمانی مناسب، می‌شود درد در مچ دست را تا حدود زیادی مدیریت کرد. یادتان باشد هرچه زودتر به‌سراغ درمان خود بروید، از درمان نتیجه بهتری خواهید گرفت. در این مسیر می‌توانید از تخصص پزشکی ورزشی برای بهترشدن وضعیت دست‌تان استفاده کنید. یکی از کسانی که می‌تواند به شما کمک کند، دکتر ناهید ونارجی هستند. دکتر ونارجی متخصص پزشکی ورزشی هستند و با خیال راحت می‌توانید روی کمکشان حساب کنید. ایشان برای درمان شما از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

• آب‌درمانی
  • لیزردرمانی
  • مگنت‌تراپی
  • طب سوزنی
  • ماساژدرمانی

برای تعیین وقت، مشاوره و دریافت نسخه پزشکی می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

شما هم اگر تجربه‌ای از درمان درد مچ دست دارید، یا سوالی در این مورد ذهن شما را مشغول کرده است، لطفا در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

1- وقتی مچ دستم را می‌پیچانم درد شدیدی را حس می‌کنم. علت آن چیست؟

آرتریت، آسیب‌های عصبی و شکستگی مچ دست، می‌تواند از علت‌های شایع این درد باشد. همچنین ممکن است غضروف، رباط و یا تاندون مچ دست شما آسیب دیده باشد. علاوه‌برآن شاید درد شما به‌خاطر کیست باشد.

2- آیا کار با موبایل، باعث درد در مچ دست می‌شود؟

بله. اسکرول‌کردن پی‌درپی و کارکردن بیش‌ازحد با موبایل می‌تواند باعث تاندونیت شود و شما بی‌حسی، درد و گزگز در دست، مچ، شست و انگشتان شما شود.

3- چرا مچ دست من موقع بلندکردن وسایل سنگین درد می‌گیرد؟

شاید به‌طرز اشتباهی وسایل را بلند می‌کنید. مراقب باشید که وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را بلند کنید، دست و بازوی خودتان را در یک خط نگه دارید و مچ دست را بیش از اندازه دراز نکنید.