علائم آرتروز لگن + روش‌های درمانی آن

واژه آرتروز شما را به یاد دردهای شدیدی می‌اندازد که بیمار مبتلا را بسیار رنج می‌دهد. آرتروز لگن یکی از شایع‌ترین انواع آرتروز است که معمولا در سنین پیری اتفاق می‌افتد. این آسیب مفصلی معمولا راه رفتن یا تحرک را برای افراد سخت می‌کند، به همین خاطر باید حدالامکان تلاش کنید که عامل آتروز و ورم مفصلی را از خود دور کنید. برای این کار باید در خصوص آرتروز همه چیز را بدانید و با راه‌های پیشگیری از آن آشنا باشید. ما در این مطلب شما را با آرتروز استخوان لگن و روش‌های پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آرتروز استخوان لگن

آتروز لگن چیست؟

مفصل لگن یکی یکی از مفاصل بزرگ بدن هست که نقش مهمی در راه رفتن فرد و حفظ تعادل ایجاد می‌کند. مفصل لگن هم مثل مفصل‌های دیگر بدن، دچار تخریب یا فرسایش می‌شود. آتروز لگن زمانی ایجاد می‌شود که التهاب و آسیب وارد شده به مفصل منجر به تخریب بخشی از غضروف مفصلی شود. در واقع علت آتروز استخوان لگن این است که فضای مفصلی محافظ بین استخوان‌ها کم می‌شود و همین مسئله باعث سایش استخوان لگن می‌شود، برای اینکه استخوان‌ها نبودِ غضروف از دست رفته را جبران کنند، به سمت خارج رشد می‌کنند و به مرور استئوفیت‌ها را به وجود می‌آورند.

علت‌های آرتروز استخوان لگن

· پیری

اگر آتروز مفصل ران و آتروز استخوان لگن با افزایش سن اتفاق بیفتد ما آن را جز بیماری به حساب نمی‌آوریم، چون با افزایش سن اتفاق افتاده، روند طبیعی خودش را طی می‌کند و امکان درمان آن نیست مگر اینکه بتوان با روش‌هایی درد آن را کاهش داد و انجام فعالیت‌های روزمره را برای فرد مبتلا آسان‌تر کرد.

· عفونت مفصل لگن

اگر فرد در سنین کودکی، جوانی و پیری دچار عفونت مفصل لگن شود، عفونت خود باعث بروز آتروز استخوان لگن و بروز درد می‌شود.

· مادر زادی

به طور طبیعی استخوان ران نوزادانی که متولد می‌شوند باید در یک گوی قرار بگیرد و اگر این گوی گودی کامل را نداشته باشد، دکتر تشخیص می‌دهد که نوزاد به دیسپلازی مبتلا است و به مرور دسپلازی منجر به بروز آتروز مفصل ران می‌شود.

· شکستگی لگن

اگر فردی در هر سنی دچار شکستگی لگن یا استابولوم شود به مرور این شکستگی منجر به بروز آتروز می‌شود.

· سیاه شدن سر استخوان‌ها

یکی از شایع‌ترین دلایل آتروز مفصل ران و انواع آتروزهای مربوط به ناحیه لگن سیاه شدن سر استخوان‌هاست که در سنین جوانی هم اتفاق می‌افتد. علت سیاه شدن سر استخوان‌ها مصرف بی‌رویه الکل، کورتون و… است و خیلی سریع منجر به بروز آتروز می‌شود.

آرتروز مفصل ران

· تخریب زود رس مفصل

یکی از دلایل شایع آتروز لگن و ساییدگی مفصل ران انجام ورزش‌های سنگین یا وزن بالای فرد است که منجر به تخریب زود رس مفصل ران و به مرور باعث آرتروز می‌شود.

علائم آرتروز لگن

• زمانی که آتروز شدید شود برای حرکت مفصل ران محدودیت ایجاد می‌کند. فرد مبتلا به آتروز مفصل ران نمی‌تواند چهار زانو بنشیند، به راحتی راه برود، در نشستن و برخاست احساس درد می‌کند و همچنین نمی‌تواند به راحتی جوراب بپوشد.
  • شایع‌ترین عامل آتروز ایجاد سر و صدا در ناحیه مفاصل و احساس ساییدگی استخوان‌ها است.
  • یکی از مهم‌ترین علائم آتروز احساس درد در ناحیه پا و لگن است. کشاله‌های ران، پشت پا یا زانوها که با لگن در ارتباط هستند هم ممکن است دچار درد شود.
  • تلو تلو خوردن و افتادن هنگام راه رفتن یکی از شایع‌ترین علائم آرتروز است که زمانی که آتروز لگن خیلی شدید می‌شود، بیشتر در بدن بروز می‌کند.
  • افراد مبتلا به آتروز مفصل ران و آتروز استخوان لگن هنگام نشستن طولانی مدت احساس خشکی می‌کند.
  • احساس سفتی و خشکی در ناحیه لگن پس از بیدار شدن و رفته رفته بهبود این احساس در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم آرتروز است.

پیشگیری از آتروز لگن

شما با دلایل آتروز استخوان لگن و آرتروز مفصل ران آشنا شدید و همچنین علائم آرتروز لگن را شناختید و دانستید که باید برای پیشگیری از این عارضه تلاش کنید تا مبادا در دوران پیری در کمترین زمان ممکن دچار دردهای شدید شوید. فراموش نکنید که ساییدگی مفصل ران ممکن است در دوران جوانی هم خودش را نشان بدهد بنابراین حتی اگر جوان هم هستید و حالا حالاها قصد پیر شدن ندارید، با پیشگیری از آرتروز مفصل ران از دردهای ناشی از آن جلوگیری کنید.

ساییدگی مفصل ران
پیشگیری از آرتروز لگن

پیشگیری از این عارضه با روش‌های زیر امکان پذیر است:

· رعایت رژیم غذایی مناسب

جالب است بدانید که غضروف‌ها در حالت طبیعی دائما در حال ترمیم و بازسازی خود هستند. برای اینکه شاهد علائم آرتروز لگن در بدن خود نباشید، باید مودغذایی و ویتامین‌های مناسب برای ترمیم غضروف‌ها را مصرف کنید. غذاهایی که حاوی ویتامین D، کلسیم و امگا 3 است، باعث ترمیم غضروف‌ها می‌شود. بنابراین گردو، ماهی قزل آلا و ماهی سالمون را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

· انجام ورزش و تمرینات مخصوص

فراموش نکنید که ورزش و تمرینات ورزشی تاثیر زیادی بر سلامت غضروف می‌گذارد اما اگر تمرینات ورزشی درست انجام نشود یا از لوازم ورزشی ایمن استفاده نشود، ممکن است خود عاملی باشد برای بروز آرتروز مفصل ران. بنابراین قبل از اینکه تمرینات ورزشی را انجام دهید، حتما با یک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنید.

· سبک زندگی سالم و پرهیز از عادت‌های ناسالم

مصرف دخانیات، خوردن شیرینی و مصرف بی‌رویه نمک، شکر و کربوهیدرات باعث آسیب دیدن غضروف‌ها می‌‎شود. شما برای حفظ سلامت غضروف‌ها باید سیگار و دخانیات را ترک کنید و علاوه بر این مصرف نمک، شکر و شیرینی را به کمترین حد برسانید.

· توجه به گرم کردن و سرد کردن قبل از بدن

یکی از نکاتی که برای حفظ سلامت مفصل‌ها باید به آن توجه کنید تا به شما کمک کنید که در حین ورزش غضروف‌هایتان دچار آسیب دیدگی نشود، توجه به گرم کردن و سرد کردن است. یادتان باشد که قبل از ورزش حدود 15 تا 20 دقیقه گرم کنید.

تشخیص آرتروز لگن

آرتروز لگن که شایع‌ترین علت آن ساییدگی مفصل ران است با معاینه بالینی و روش‌های تصویربرداری توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود. در هنگام معاینه پزشک معالج به مفصل لگن فشار وارد می‌کند و صدایی که ایجاد می‌کند، ساییدگی استخوان‌ها را نشان می‌دهد. اگر در ناحیه لگن احساس سفتی یا درد کردید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که آرتروز ناحیه لگن سریع تشخیص داده شود، فرد مبتلا می‌تواند برای درمان درد خود چاره‌ای پیدا کند. چاره‌های درمان درد آتروز به یکی دو تا مورد محدود نمی‌شود. وبسایت‌ها و مقاله‌های زیادی در خصوص درمان آتروز لگن راهکارهایی را پیشنهاد داده‌اند که ما در مطلب بعدی بهترین این موارد را برای شما گلچین کردیم و در اختیارتان قرار دادیم.

درمان آرتروز لگن

در خیلی از اوقات آرتروز استخوان لگن قابل درمان نیست، چون به عقیده خیلی از پزشکان آرتروز هم مثل پیر چشمی یک بیماری نیست و به مرور زمان بخاطر پیری و ساییدگی مفصل ران اتفاق می‌افتد. از آنجایی که لگن وزن بدن را متحمل می‌شود، امکان ایجاد آرتروز در این ناحیه بیشتر است و منجر به دردهای شدید می‌شود. پزشکان برای کاهش یا درمان این درد راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهند:

· استراحت

یکی از روش‌های کاهش درد و درمان آن استراحت است. در دردهایی که ناشی از آسیب دیدگی مفاصل هست، راه رفتن کمتر و استراحت می‌تواند باعث بهبود وضعیت فرد شود.

· دست گرفتن عصا

از آنجایی که لگن وزن بدن را تحمل می‌کند، وجود یک عصا باعث کاهش بار و وزن وارد شده به لگن می‌‎شود، در نتیجه فرد کمتر در آن ناحیه احساس درد می‌کند.

· کاهش وزن

یکی از شایع‌ترین علت‌های آرتروز لگن، وزن بالای فرد است. زمانی که لگن بخاطر وزن بالای فرد فشار زیادی را متحمل شود، احساس درد درونش شدید‌تر می‌شود و در نتیجه کاهش وزن باعث کاهش درد در افراد می‌شود. جالب است بدانید که یکی از روش‌های پیشگیری از آتروز مفصل ران هم کاهش وزن است.

· انجام فعالیت‌های ورزشی

یکی از راه‌های کاهش درد آرتروز مفصل ران، انجام فعالیت‌های ورزشی کششی است. دقت داشته باشید که هر فعالیت ورزشی برای درمان آرتروز مناسب نیست و اگر ورزش به صورت ایمن انجام نشود باعث افزایش درد می‌شود. برای گرفتن برنامه ورزشی ایمن برای کاهش درد ناشی از آرتروز استخوان لگن و ساییدگی مفصل ران به متخصص پزشکی ورزشی مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.

· مصرف داروهای ضد التهاب

داروهای غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن، استامینوفن و انواع مسکن‌ها بر کاهش درد ناشی از آرتروز موثر است.

· جراحی

در مواقعی که درد ناشی از آرتروز لگن با مصرف دارو یا استراحت قابل درمان نیست، افراد به سراغ جراحی می‌روند. در جراحی آرتروز استخوان لگن پزشک مفصل لگن و نواحی اطرافش را با یک وسیله مصنوعی تعویض می‌کند.

درمان آرتروز مفصل ران

یکی از گزینه‌های ما برای درمان درد ناشی از آرتروز، ورزش است. ورزش علاوه بر درمان باعث پیشگیری از بروز آرتروز می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که برای درمان درد آرتروز، قبل از هر چیز به سراغ ورزش بروید. ورزش هیچ عوارضی ندارد و خیلی سریع هم مفاصل و استخوان‌ها را تقویت می‌کند. برای درمان درد آرتروز به سراغ متخصص پزشکی ورزشی بروید.

بهترین متخصص پزشکی ورزشی برای درمان آرتروز لگن

شما برای تشخیص آرتروز لگن باید به سراغ پزشک معالج بروید اما برای درمان آن متخصص پزشکی ورزشی بهترین گزینه است که می‌توانید به سراغش بروید تا در کمترین زمان ممکن به شما کمک کند تا با استفاده از ورزش، از ساییدگی مفصل ران و شدت یافتن آرتروز لگن جلوگیری کند. شاید سوال شما این باشد که بهترین پزشک ورزشی که می‌توانم به آن مراجعه کنم، چه کسی است؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیر را مطالعه کنید:

1. یک متخصص پزشکی ورزشی خوب مطابق با بیماری مراجعش ورزش‌های خاصی را به او می‌دهد، یعنی قبل از اینکه برنامه ورزشی را در اختیار بیمار بگذارد، معاینه‌اش می‌کند.
  2. یک متخصص کاردان حتما مدارک مربوط به کارش را در سطح عالی دارد.
  3. مرکز درمانی که پزشک ورزشی در آن مشغول به کار است، دارای لوازم و تجهیزات درجه یک است که بیمار در حین کار کردن با آن‌ها آسیب نبیند.
  4. مراجعین و بیماران قبلی‌اش از نحوه معالجه او احساس رضایت می‌کنند.
ساییدگی مفصل ران

با در نظر گرفتن همه موارد بالا شما می‌توانید بهترین متخصص پزشکی ورزشی برای درمان آرتروز لگن پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از انتخاب پزشک حتما با یک فرد کاردان در این زمینه مشورت کنید. اگر شما متخصص پزشکی ورزشی مناسبی را برای خود انتخاب نکنید، شک نکنید که یک برنامه ورزشی نا مناسب بیماری ساییدگی مفصل ران را شدت می‌بخشد و نه تنها باعث درمان نمی‌شود بلکه باعث بروز انواع آرتروز در بدن هم می‌شود. بنابراین برای انتخاب یک شخص شایسته که به درمان شما کمک کند، با مشاوران سایت ما ارتباط بگیرید.

بیماری آرتروز لگن یک بیماری شایع و دردناک است که فرد مبتلا را بسیار آزار می‌دهد. اگر فردی بخواهد امکان بروز آرتروز در بدنش را به حداقل برساند، لازم است که ورزش کند و از طریق ورزش به سلامت استخوان‌هایش کمک کند. فراموش نکنید که مفصل ران ناحیه‌ای است که وزن بدن را تحمل می‌کند و در معرض بروز آرتروز است، اما شما با انجام حرکات ورزشی از ساییدگی مفصل ران جلوگیری می‌کنید. برای پیشگیری از آرتروز استخوان لگن حتما از یک متخصص پزشکی ورزشی خوب کمک بگیری. ما دکتر ناهید ونارجی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از طریق شماره‌های داخل سایت می‌توانید با دکتر ناهید ونارجی تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.