ضعف رفتن ساق پا

درد و ضعف استخوان ساق پا

علت ضعف رفتن ساق پا+روش‌های خانگی برای درمان

چرا ساق پای من ضعف می‌رود؟ ضعف رفتن ساق پا یک عارضه غیر قابل تحمل است و اعصاب مبتلایان را خورد می‌کند چون روند زندگی را دچار اختلال می‌کند. ضعف ساق پا یک مسئله‌ای است که باید جدی گرفته شود چون ممکن است یکی از علائم بیماری‌های خطرناک باشد و به همین خاطر فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند یا به روش‌های درمانی خانگی متوسل شود. زمانی که روش‌های خانگی جواب نداد یعنی موضوع جدی است و باید سراغ تشخیص پزشک رفت. برای آشنایی با علت‌های ضعف رفتن ساق پا و همچنین روش‌های درمان خانگی یا غیر خانگی این عارضه تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علت ضعف رفتن ساق پا

علت ضعف ساق پا گاهی بسیار خطرناک است و زمانی که فرد این احساس را در خودش حس کرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. ضعف ساق پا گاهی بر اثر خستگی است ولی وقتی به بی‌حسی یا یک حس عذاب آور تبدیل شود، مشکلات ریشه‌ای‌تری دارد و باید سریعا برای درمان آن اقدام شوید. شایع‌ترین علت ضعف ساق پا شامل موارد زیر است:

1. بی‌حسی پا بر اثر دیسک لغزنده

مهره‌های بسیار کوچکی که ستون فقرات را تشکیل داده‌اند، در بین آن‌ها بالشتک‌هایی وجود دارد که از مایع ژلاتینی پر شده است. این بالشتک‌ها برای ستون فقرات در نقش یک محافظ عمل می‌کند و باعث می‌شود که مهره‌های ستون فقرات در برابر ضربه آسیب نبیند.

فرد زمانی به دیسک لغزنده مبتلا می‌شود که به مهره‌ها فشار بیاید و باعث خروج مایع ژلاتینی از بالشتک‌ها شود. خروج این مایع باعث التهاب اعصاب مجاور بدن می‌شود و به بی‌حسی منجر می‌شود.

2. بی‌حسی پاها بر اثر نرسیدن اکسیژن کافی به مغز

پارگی یکی از عروق یا انسداد رگ‌های آن باعث می‌شود که اکسیژن کافی به مغز نرسد و زمانی که اکسیژن کافی به مغز نرسد، فرد دچار سکته مغزی می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم سکته مغزی ضعف رفتن ساق پا و بی‌حسی پاها است.

خطرناک‌ترین علت ضعف رفتن ساق پا سکته مغزی است و اگر دچار این عارضه شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون سکته مغزی باعث مرگ یا بیماری‌های شدید جسمی می‌شود.

3. ضعف دست و پا بر اثر سندروم گلین باره

سندروم گلین باره یک بیماری درگیر کننده برای عصب‌هاست و باعث ایجاد اختلال در دستگاه عصبی محیطی می‌شود. شایع‌ترین علائم این بیماری ضعف دست و پا، ساعد، بازو، ساق و ران‌ها است. در این اختلال خطرناک و نادر سیستم ایمنی به سیستم عصبی بدن حمله می‌کند و عصب بدن منجر به آسیب دیدگی شدید می‌شود.

زمانی که سندروم گلین باره در بدن بروز می‌کند، اولین علامتش ضعف و بی‌حسی ساق پا است و درمان فوری آن بسیار ضرورت دارد. اگر فرد برای درمان این سندروم سریعا اقدام نکند موجب آسیب دیدگی شدید عضلات پا و در نهایت فلجی می‌شود.

درمان ضعف ساق پا
دلیل ضعف پا چیست؟

4. بی‌ حسی پاها بر اثر ام اس

در موارد خطرناک علت ضعف ساق پا بیماری ام اس است. بیماری ام اس درمان خاصی ندارد و گاهی تا پایان عمر فرد با او همراه خواهد بود. این بیماری با استفاده از دارو قابل کنترل است و در صورتی که فرد سریع تحت نظارت پزشک قرار بگیرد در زمان کمی قابل درمان است.

5. ضعف رفتن پا بر اثر سیاتیک

در ناحیه کمر عصب بزرگی به نام سیاتیک وجود دارد و وقتی این عصب دچار فشردگی می‌شود، علائمی مثل ضعف رفتن ناگهانی پا اتفاق می‌افتد. از دیگر نشانه‌های این بیماری می‌توان به بی حسی، تورم و سوزش در ناحیه کمر اشاره می‌ کرد.

درمان ضعف ساق پا

ضعف رفتن ساق پا روش‌های درمانی متفاوتی دارد. بعضی از روش‌های درمانی غیر تهاجمی هستند و به مرور حال فرد را بهتر می‌کنند. روش‌های درمانی غیر تهاجمی عبارت است از:

1. ماساژ برای خون رسانی به قسمت‌های ضعیف شده

وقتی میزان خون رسانی در ناحیه ساق پا کمتر شود، فرد در این ناحیه احساس ضعف و بی‌حسی می‌کند و ماساژ دادن این قسمت می‌تواند میزان جریان خون در عضلات ساق پا را افزایش بدهد. ماساژ باید به شکل اصولی صورت بگیرد و روزی دو الی سه مرتبه تکرار شود.

2. استفاده از کمپرس گرم یا سرد برای کاهش التهاب عصب‌ها

یکی از روش‌های کاهش التهاب اعصاب استفاده از کمپرس سرد یا گرم است. روش‌های گرما درمانی و سرما درمانی باعث درمان ضعف ساق پا می‌شود و میزان ضعف و درد در ساق پا را تا حد زیادی درمان می‌کند. سرما یا گرما درمانی سه مرتبه در طول روز انجام می‌شود و برای درمان ضعف رفتن ساق پا می‌تواند در هر بار 20 دقیقه کمپرس گرم یا سرد را روی ناحیه مورد نظر قرار بدهید.

علت ضعف ساق پا
درمان ضعف رفتن ساق پا

3. ورزش کردن برای تقویت عضلات ساق پا

استفاده از ورزش و تمرینات کششی موثرترین روش درمان ضعف ساق پا است که باعث می‌شود عضلات ساق پا تقویت شود و جریان خون در این ناحیه افزایش پیدا کند. تمرینات ورزشی اگر برای درمان صورت بگیرد باید حتما تحت نظارت متخصص پزشکی ورزشی باشد تا فرد مبتلا را سریع‌تر به نتیجه برساند.

4. استفاده از طب سوزنی برای آزاد کردن عصب‌های آسیب دیده و تحت فشار

در روش استفاده از طب سوزنی درمانگر سوزن‌های ریزی را وارد عضلات می‌کند و از این طریق اعصاب آسیب دیده و تحت فشار را آزاد می‌کند. طب سوزنی روشی بسیار قدیمی است اما هنوز هم یک روش درمانی موثر برای جلوگیری از ضعف ساق پا است.

مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی برای درمان ضعف رفتن ساق پا

استفاده از تمرینات کششی میزان جریان خون در ناحیه پا را افزایش می‌دهد و از ضعف رفتن ساق پا جلوگیری می‌کند. در حین ورزش عضلات تقویت می‌شود و انرژی به بدن برمی‌گردد. برای اینکه بتوانید درمان ضعف ساق پا از طریق ورزش را به صورت جدی و موثر انجام بدهید باید با یک متخصص پزشکی ورزشی خوب ارتباط بگیرید. متخصص پزشکی ورزشی با استفاده از دستگاه‌های به روز و استاندارد به شما در روند درمان کمک می‌کند.

یکی از ویژگی‌های یک درمانگر خوب سواد و تخصص کافی است. متخصص پزشکی ورزشی که در مدت طولانی حال افراد بسیاری را بهتر کرده است و سابقه کافی دارد، می‌تواند به شما در روند درمان بهتر کمک کند و باعث درمان سریع‌تر شود. دکتر ناهید ونارجی در یک کلینیک معتبر کار می‌کند و به دلیل تجربه و سابقه کافی توجه بیماران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

ضعف رفتن ساق پا
روش‌های درمانی ضعف ساق پا

ضعف رفتن ساق پا عارضه جدی است که می‌تواند علائم بیماری‌های سختی مثل ام اس باشد. برای درمان ضعف ساق پا روش‌هایی مثل استفاده از گرما درمانی یا سرما درمانی، طب سوزنی و ماساژ درمانی وجود دارد. روش موثری که باعث تقویت عضلات می‌شود و از ضعف پا پیشگیری می‌کند، ورزش درمانی است. برای اینکه بتوانید فرایند ورزش درمانی را به صحیح‌ترین شکل ممکن انجام بدهید و سریع از آن نتیجه بگیرید با دکتر ناهید ونارجی ارتباط بگیرید.

دکتر ناهید ونارجی برای سلامت بیماران اهمیت زیادی قائل است و در شهر قم یک کلینیک مجهز با دستگاه‌های استاندارد دارد. ایرانی‌هایی که ساکن قم نیستند ولی برای سلامتشان ارزش قائلند می‌توانند از طریق تماس تلفنی و واتساپی با این پزشک حاذق ارتباط بگیرند و برای درمان سریع‌‎تر ضعف رفتن ناحیه ساق پا از او مشاوره بگیرند.

1. موثرترین روش درمانی برای درمان ضعف ساق پا چه روشی است؟ ورزش درمانی چون باعث تقویت عضلات ساق پا و افزایش خون رسانی در این ناحیه می‌شود.
  2. خطرناک‌ترین علت ضعف ساق پا چه بیماری‌هایی است؟ سندروم گلین پاره یا بیماری ام اس
  3. چرا استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم باعث درمان ضعف ساق پا می‌شود؟ چون میزان التهاب اعصاب را کاهش می‌دهد.