درد استخوان ساق پا

درمان درد استخوان ساق پا+بررسی علت درد ساق پا

آیا درد استخوان ساق پا یک مسئله جدی است؟ پاسخ به این سوال در برخی مواقع خیر است چون گاهی علت درد ساق پا فقط خستگی است، ولی گاهی بله است چون ممکن است علائم یک بیماری مهم باشد. برای اینکه بفهمید درد ساق پا نشانه چیست باید با علت‌های این عارضه آشنا شوید. علت‌های این عارضه یکی دو تا نیست ولی ما در این مطلب مهمترین آن‌ها را برای شما عزیزان لیست کردیم. علاوه بر علت‌ها، شما می‌توانید در این مطلب راهکاری موثر برای درمان این بیماری‌ را کشف کنید تا بتوانید سریع‌تر و بهتر در روند درمان قرار بگیرید و حالتان بهتر شود.

درد ساق پا
علت درد ساق پا

علت درد ساق پا هنگام راه رفتن، ورزش و پیاده‌روی به موارد مختلفی بستگی دارد. راهکارهای درمان درد استخوان ساق پا بسته به علت بیماری متفاوت است. گاهی درد ساق پا یک مسئله ساده است ولی گاهی نشانه بیماری‌هایی است که باید بررسی بشود و سریع در روند درمان قرار بگیرد. برای اینکه بدانید درد ساق پا نشانه چیست؟ موارد زیر را مطالعه کنید:

1. فرم و شکل پا

در مواقعی علت درد استخوان ساق پا، داشتن کف پای صاف یا قوس غیر طبیعی در پاها است که می‌تواند در راه رفتن طولانی مدت یا در حین حرکت در ناحیه ساق پا احساس درد را به وجود بیاورد.

2. استفاده از کفش نامناسب هنگام ورزش

در حین ورزش استفاده از کفش یا لباس نامناسب می‌تواند آسیب زیادی به بدن وارد کند چون بدن باید در حالت ورزش ریلکس باشد. اگر در هنگام ورزش از کفش مناسب استفاده نکنید، این مسئله می‌تواند به پای شما آسیب وارد کند و شایع‌ترین علت درد ساق پا استفاده از کفش نا مناسب در حین ورزش است.

3. التهاب تاندون

تاندون‌ها یک بخش مهم در ناحیه استخوان‌ها و عضلات است چون عضلات را به استخوان‌ها وصل می‌کند. وقتی تاندون‌ها ملتهب بشوند اصطلاحا تاندونیت رخ داده و در این حالت در ناحیه ساق پا احساس درد اتفاق می‌افتد. زمانی که تاندون‌ها دچار پارگی موضعی می‌شوند، علائم آن با احساس درد در ناحیه ساق پا همراه است.

4. شکستگی استرس

گاهی درمان درد استخوان ساق پا درمان‌های خانگی و استراحت نیست و روز به روز درد آن‌ بیشتر می‌شود. در چنین مواقعی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک برای تشخیص علت درد MRI تجویز می‌کند. در عکسی که از ناحیه ساق پا گرفته می‌شود، شکستگی استرس در استخوان درشت نی نشان داده می‌شود. شکستگی استرس ترک کوچکی است که بر اثر فشار و کار کشیدن بیش از حد از استخوان درشت نی به وجود می‌آید.

علت درد ساق پا
علت درد استخوان ساق پا

5. سندرم‌های خاص

وقتی فشار بین عضلات به یک سطح خطرناک برسد، سندرم کمپارتمان اتفاق می‌افتد. این سندرم معمولا با ورزش همراه است و بعد از توقف فعالیت درد خیلی سریع برطرف می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم سندرم کمپارتمان مزمن، درد در ناحیه ساق پا است.

6. خستگی و فشار کاری

شایع‌ترین علت درد ساق پا خستگی ماهیچه‌ها و استخوان‌ها طی ورزش‌های مکرر یا پیاده‌روی زیاد است. دویدن در مسافت طولانی و دویدن روی تبه باعث درد استخوان ساق پا می‌شود که با چند روزاستراحت این درد برطرف می‌شود.

درد ساق پا نشانه چیست
درمان درد استخوان ساق پا

علت درد ساق پا هنگام راه رفتن به موارد مختلفی بستگی دارد و روش‌های درمانی آن هم متفاوت است. برای درمان درد استخوان ساق پا روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر مشکل خیلی حاد باشد، پزشکان به روش جراحی متوسل می‌شوند اما در مواردی که خیلی حاد نیست، روش‌های غیر جراحی هم جواب می‌دهد. روش‌های غیر جراحی برای درمان درد استخوان ساق پا عبارت است از:

1. استفاده از داروهای مسکن

داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب مثل ناپروکسن، ژلوفن، نوافن، استامینوفن و آسپرین برای کاهش درد و ورم مناسب هستند و به همین خاطر برای درمان درد استخوان ساق پا هم از این داروها استفاده می‌کنند. البته بهتر است تا حد لزوم سراغ دارو نروید.

2. استفاده از روش‌های سرما درمانی

استفاده از کمپرس یخ به عنوان روش سرما درمانی شناخته شده است. اگر بسته‌های یخ را چندین روز در هفته و هر بار 20 دقیقه روی ناحیه ساق پا بگذارید، درد درمان می‌شود و در صورتی که ساق پا ملتهب باشند، التهاب آن کمتر می‌شود. یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید و حتما از یک لایه محافظ روی یخ استفاده کنید.

3. استفاده از کفش مناسب

در طول روز کفش بیشترین تماس را با ناحیه پاها دارد. استفاده از کفشی که به صورت استاندارد طراحی شده است باعث می‌شود که روزانه فشار کمتری به ناحیه ساق پا وارد شود. در هنگام ورزش و پیاده روی هم استفاده از کفش مناسب جز واجبات است و باعث می‌شود که فرد فعالیت ورزشی را با تضمین سلامت انجام بدهد.

4. استفاده از لوازم پزشکی طبی

ساق بندهای طبی برای درمان درد ساق پا مناسب هستند. البته از این محصولات فقط برای درمان استفاده نمی‌شود بلکه برای پیشگیری هم به کار می‌آید. استفاده از ساق بند طبی باعث می‌شود که فرد هنگام فعالیت ورزشی یا پیاده‌روی پایش ورم نکند و معمولا ورزشکاران از این محصول برای حفاظت از ساق پا استفاده می‌کنند.

5. انجام تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی مهمترین راهکار برای بهبود استخوان‌ها و غضروف‌ها است. اگر تمرینات ورزشی درست و اصولی انجام شود، می‌تواند جایگزین روش جراحی برای بهبود درد ا درد استخوان ساق پا باشد.

علت درد ساق پا هنگام راه رفتن
درمان درد استخوان ساق پا با ورزش

فایده ورزش برای درمان درد استخوان ساق پا

پس از تشخیص علت درد ساق پا باید به سراغ روش درمانی آن رفت. ورزش کردن در هر حالتی بهترین روش برای درمان دردهای مربوط به ناحیه استخوان‌ها و عضلات است.

1. حرکات اصلاحی ورزشی برای تغییر فرم و شکل پا

علت درد ساق پا هنگام راه رفتن ممکن است فرم و شکل پاها باشد که با حرکات ورزشی اصلاحی برطرف می‌شود. وقتی کف پای فرد صاف است یا فرم پا دارای برآمدگی است معمولا با حرکات اصلاحی به مرور فرم پا تغییر شکل می‌دهد و پس از رفع این مشکل دیگر فرد در حین راه رفتن احساس درد نمی‌کند.

2. تقویت عضلات برای پیشگیری از درد در ناحیه استخوان ساق پا

اگر عضلات خوب تقویت نشده باشند، ممکن است خیلی سریع در حین راه رفتن دچار خستگی بشوند و در ناحیه ساق پا فرد احساس درد کند. عضلات تقویت شده و استخوان‌هایی که با ورزش قوی‌تر شده‌اند بر اثر فعالیت‌هایی مثل راه رفتن زود خسته نمی‌شوند و ورزش از درد استخوان ساق پا هنگام راه رفتن پیشگیری می‌کند.

3. مراقبت‌های پیش از جراحی و برگرداندن استخوان‌ها و عضلات به حالت قبل

وقتی در یک مدت زمان طولانی پاها بخاطر مراقبت‌های پس از جراحی کار نکرده‌ است و احساس درد می‌کند، تا مدت‌ها حس فعالیت و تحرک ندارد و راهکار پزشکان برای رفع این مشکل مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی و انجام حرکات ورزشی است.

فایده مراجعه به پزشکی ورزشی برای درمان درد استخوان ساق پا

بسیاری از افراد وقتی از پزشک می‌پرسند که درد ساق پا نشانه چیست؟ پاسخ پزشک این است که احتمالا دلیلش غضروف و استخوان‌هاست. تقویت غضروف و استخوان با استفاده از ورزش امکان‌پذیر است. هر ورزشی برای درمان مناسب نیست. فردی که ساق پایش آسیب دیده اگر ورزش سنگین انجام بدهد، وضعیتش بدتر می‌شود.

درمان درد استخوان ساق پا
فایده مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی

مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی فواید زیر را دارد:

1. احیای استخوان‌ها و غضروف‌های آسیب دیده

استخوان‌ها و غضروف‌های آسیب دیده برای احیا نیاز به ورزش‌ها و تمریناتی که ترمیم شوند. ورزش کردن به ترمیم استخوان‌ها و غضروف‌ها کمک بیشتری می‌کند و مواردی مثل در رفتگی را درمان می‌کند.

2. کاهش التهاب و تورم ساق پا با روش درمانی غیر تهاجمی

در تراپی‌هایی که متخصص پزشکی ورزشی در آن مشغول است، دستگاه‌هایی وجود دارد که با استفاده از این دستگاه‌ها بیمار در مسیر درمان قرار می‌گیرد. دستگاهی مثل اولتراسوند و استفاده از تکنیک تحریک الکتریکی روشی است که ناحیه ملتهب را درمان می‌کند.

پزشک اولتراسوند را به آرامی روی ناحیه ملتهب حرکت می‌دهد و در نواحی عمقی ساق پا جریان خون افزایش پیدا می‌کند و ناحیه‌ای که دچار التهاب شده درمان می‌شود. استفاده از تحریک الکتریکی باعث درمان گرفتگی عضلات می‌شود و به گردش خون بهتر در بدن کمک می‌کند.

3. پیشگیری از دردهای مفصلی

دردهای مفصلی، دردهای سرسام آوری است که تحرک را برای افراد سخت می‌کند. برای انجام فعالیت‌های روزانه به صورت استاندارد پیشنهاد می‌شود که از مفاصل و استخوان‌های دست و پا مراقبت کنید. انجام فعالیت‌های ورزشی استاندارد و ایمن باعث تقویت عضلات می‌شود.

عضلات تقویت شده، قدرت زیادی دارد و بر اثر صدمات ورزشی یا مواردی مثل تصادف آسیب جدی نمی‌بیند و پس از یک دوره آسیب دیدگی سریع‌تر درمان می‌شود. شما می‌توانید از طریق مراجعه غیر حضوری به متخصص پزشکی ورزشی هم روش پیشگیری از دردهای مفصلی را متوجه شوید.

4. بهبودی مفاصل پس از آسیب دیدگی‌ها

زمانی که مفاصل دچار آسیب دیدگی می‌شوند، برای اینکه فرد بتواند سریع‌تر درمان بشود به سراغ متخصص پزشکی ورزشی می‌رود تا با استفاده از تمرینات ورزشی عضلاتش تقویت بشود و بتواند مثل سابق کارهای روزمره را انجام بدهد. بهترین راه برای بازسازی و احیای مفاصل ورزش کردن است.

درد استخوان ساق پا
ویژگی متخصص پزشکی ورزشی خوب

ویژگی‌های متخصص پزشکی ورزشی خوب

سوال بسیاری از افراد این است که آیا هر متخصص پزشکی ورزشی برای مراجعه خوب است؟ خیر. متخصص پزشکی ورزشی اگر تخصص نداشته باشد و دارای تجربه نباشد نمی‌تواند به احیای استخوان‌ها و غضروف‌ها کمک کند و باعث تقویت عضلات شود. شما باید برای هزینه‌ای که می‌کنید، ارزش قائل باشید و به سراغ یک درمانگر متخصص بروید. متخصص پزشکی ورزشی خوب و متخصص ویژگی‌های زیر را داراست:

1. پایبند به تخصص گرایی

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باعث می‌شود فرد بتواند به یک متخصص پزشکی ورزشی اعتماد کند، تخصص گرایی پزشک است. پزشک متخصص در رشته‌ای که در آن مشغول به کار است تحصیل کرده است و می‌تواند افراد را متقاعد کند که روند درمانی درستی را پیش بگیرند. پزشکی که تخصص دارد، علت درد و دلیل عارضه را به درستی تشخیص می‌دهد و باعث بهبود عضلات می‌شود.

2. با اخلاق و کاردان

میزان کاردانی و اخلاق باعث می‌شود که فرد بتواند به متخصص پزشکی ورزشی اطمینان کند. متخصص پزشکی ورزشی با اخلاق محیط امنی را برای درمان بیمار مهیا می‌کند. به بیمار کمک می‌کند تا بتواند تمرینات ورزشی را به درستی انجام بدهد و بیمار روند درمانش را با آرامش و اطمینان خاطر طی می‌کند.

3. آشنا با آناتومی بدن و روش‌های درمانی به روز

استفاده از دستگاه‌های پیشرفته باعث می‌شود که درد سریع‌تر تسکین پیدا کند و با روش‌های درمانی غیر تهاجمی استخوان‌ها و غضروف‌ها بهبود یابند. پزشکی که به دستگاه‌های مدرن مسلط است می‌تواند برای درمان درد استخوان ساق پا روش‌های بهتری را به کار بگیرد که سریع‌‎تر بیمار را به نتیجه برساند.

4. استفاده از دستگاه‌های استاندارد در روند درمان

همه کلینیک‌هایی که متخصص پزشکی ورزشی در آن مشغول به فعالیت است، دستگاه‌هایی دارند که بیمار می‌تواند با استفاده از این دستگاه‌ها بهبود پیدا کند ولی کلینیکی که دستگاه‌های آن استاندارد باشد، بهتر می‌تواند بیمار را به نتیجه برساند. دستگاه‌های غیر ایمن باعث می‌شود که استخوان‌ها و غضروف‌ها وضعیتش بدتر شود و متخصص پزشکی ورزشی کاردان که این را می‌داند با دستگاه‌های استاندارد کار می‌کند.

درد ساق پا
علت درد استخوان ساق پا

ویزیت آنلاین متخصص پزشکی ورزشی

با گسترش فناوری و پیشرفت روزافزون دنیای اینترنت امروزه ویزیت پزشک هم در این بستر انجام می‌شود. گاهی یک پزشک خوب در شهر دیگری است و بیمار فقط برای مشاوره نیاز دارد با او صحبت کند. اگر بیمار بخواهد برای مراجعه حضوری به مطب پزشک برود، قطعا هزینه و وقت زیادی را برای یک ساعت ویزیت صرف خواهد کرد. پزشکان معتبر به دلیل درخواست مراجعین در سایر نقاط کشور امکان ویزیت آنلاین را فراهم کرده‌اند.

در کشوری مثل ایران شاید چند متخصص پزشکی ورزشی خوب و متخصص وجود داشته باشد. مراجعین پزشکان ورزشی مثل ورزشکارانی که می‌خواهند عضلاتشان را تقویت کنند یا سالمندان و پشت میز نشین‌هایی که به دنبال پیشگیری از آسیب به استخوان‌ها هستند با مراجعه غیرحضوری به پزشکان ورزشی روند درمان خود را به صورت تلفنی یا آنلاین طی می‌کنند. دکتر ناهید ونارجی یک متخصص پزشکی ورزشی کاردان و متخصص است که امکان ویزیت آنلاین را فراهم کرده است.

یک روش درمانی غیر تهاجمی برای درد استخوان ساق پا مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی است. دردهایی که مربوط به استخوان و غضروف است با استفاده از ورزش درمان می‌شود چون سروکار ورزش با استخوان‌ها و غضروف‌ها است.

هر ورزشی برای درمان درد استخوان‌ها ساق پا و غضروف‌ها مناسب نیست و ورزش‌هایی لازم است که فرد را سریع‌تر در روند درمان قرار بدهد و مضر هم نباشد. یک متخصص پزشکی ورزشی با روش‌های درمانی صحیح کمک می‌کند که فرد آسیب دیده درمان بشود. برای ارتباط با یک متخصص پزشکی ورزشی خوب و کاردان با کلینیک دکتر ناهید ونارجی تماس بگیرید.

1- برای درمان درد استخوان ساق پا چه روش‌های خانگی توصیه می‌شود؟

تمرینات ورزشی با دستور پزشک، استراحت و استفاده از کمپرس یخ

2- راهکار پزشکی برای پیشگیری از درد ساق پا چیست؟

ورزش کردن برای تقویت عضلات

3- شایع‌ترین علت درد ساق پا چیست؟

خستگی بر اثر فشار کاری، ورزش یا پیاده‌روی