شکستن شانه و کتف

شکستگی کتف

علت شکستگی کتف چیست؟+روش‌های درمانی

چرا شکستکی استخوان کتف با درد زیادی همراه است و چگونه باید احساس درد را در آن کاهش داد؟ شکستگی کتف یک مشکل جدی است. اگر بعد از تصادف یا بر اثر خوردن ضربه دیگر نتوانستید به راحتی دست خود را تکان بدهید، برای تشخیص شکستگی کتف حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. شکستگی استخوان کتف برای حرکت دادن دست شما مشکل ایجاد می‌کند و شما دیگر نمی‌توانید به راحتی حرکت کنید. توصیه می‌شود که برای آشنایی با علائم این عارضه و درمان آن تا پایان مطلب همراه ما باشید. وقتی شما از علت‌های این عارضه آگاه شوید، بهتر می‌توانید برای درمان اقدام کنید.

شکستگی شانه
علت شکستگی کتف

علت شکستگی کتف چیست؟

شکستگی استخوان کتف دلایل متعددی دارد. این دلایل در نوزادان، سالمندان و جوانان متفاوت است. اگر فرد به هر دلیلی استخوان‌های ضعیفی داشته باشد، بیشتر در معرض شکستگی کتف قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با علت‌های شکستگی کتف موارد زیر را مطالعه کنید:

1. شکستگی استخوان کتف در حین ورزش

صدمات ورزشی یکی از شایع‌ترین علت‌های شکستگی استخوان کتف است. بر اثر کشیدگی شانه یا ایجاد ضربه در حین ورزش ممکن است که کتف دچار آسیب دیدگی شود.

2. شکستگی شانه بر اثر افتادن یا سقوط از بلندی

افتادن یا سقوط از بلندی مهمترین علت شکستگی در ناحیه کتف است که در همه سنین اتفاق می‌افتد و فرد باید تحت جراحی قرار بگیرد تا بتواند به زندگی برگردد. سالمندان به دلیل استخوان‌های ضعیف زمانی که زمین بخورند احتمال شکستگی شانه‌شان بیشتر است.

3. شکستگی شانه بر اثر حوادث رانندگی

حوادث رانندگی یکی از شایع‌ترین علت‌های شکستگی در ناحیه شانه است. ممکن است که بدن یا کتف در حین تصادف بر اثر خوردن ضربه شدید به جسم سنگین به شانه‌اش فشار زیادی وارد شود که این مسئله باعث شکستگی استخوان کتف می‌شود.

4. شکستگی شانه بر اثر مصرف دارو

ضعیف شدن استخوان‌ها یکی از دلایل مهم برای افزایش احتمال بروز شکستگی در ناحیه کتف است. داروهای ضد افسردگی، استروئیدها، کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد افسردگی باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود و باعث می‌شود که کتف زودتر بشکند.

5. شکستگی کتف نوزاد در حین زایمان مادر

دلایلی مثل وزن بالای نوزاد، زایمان سریع و شتاب زده و عواملی مثل زاویه نامناسب مجرای زاد و ولد، شکل غیر طبیعی استخوان کتف نوزاد یا مشکلات دیگر مهمترین علت شکستگی در ناحیه کتف نوزاد است.

6. شکستگی کتف در کودکان

دلایلی مثل صدمات ورزشی، افتادن از بلندی یا حوادث رانندگی در کودکان زودتر منجر به بروز شکستگی شانه می‌شود. علائم این بیماری در کودکان با درد، تورم، آسیب ظاهری، محدودیت حرکت و ناهنجاری در شکل شانه همراه است. این مسئله با مراقبت‌های پزشکی و درمانی بهبود پیدا می‌کند.

شکستگی استخوان کتف
تشخیص شکستگی استخوان شانه

از کجا بفهمیم دچار عارضه شکستگی کتف شدیم؟

شکستگی استخوان شانه مثل سایر بیماری‌ها خودش را با علائمی نشان می‌دهد که این علائم شامل موارد زیر است:

1. فرد احساس کبودی یا تورم در ناحیه شانه می‌کند.
  2. در صورت شکستگی در ناحیه کتف در صورت لمس ناحیه احساس درد به وجود می‌آید.
  3. ایجاد حساسیت و قرمزی بر روی ناحیه کتف یکی دیگر از علائم شکستگی است.
  4. اگر حس کردید که شانه ناپایدار است و کتف از جایش در رفته است، ممکن است که کتف شما شکسته باشد.
  5. اگر ظاهر کتف تغییر شکل داد و به یک ظاهر غیر عادی تبدیل شد، احتمال اینکه کتف شکسته باشد، زیاد است.

پس از اینکه این علائم را در خودتان مشاهده کردید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر پزشک در معاینه به نتیجه‌ای نرسید، از طریق فناوری عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI مشاهدات خود را دقیق‌تر می‌کند و تشخیص می‌دهد که کتف شما شکسته است یا خیر.

برای درمان شکستگی کتف چه کار کنیم؟

درمان شکستگی استخوان شانه بر حسب میزان ضربه، سن و توانایی بدن بیمار در ترمیم استخوان‌ها متفاوت است. روش‌های جراحی و غیر جراحی انتخابی برای درمان عارضه شکستگی استخوان کتف است.

1. روش درمانی غیر جراحی

یکی از حسن‌های بیماری شکستگی استخوان کتف این است که تنها راه حل آن جراحی نیست. رفتن زیر تیغ جراحی برای خیلی از افراد سخت و طاقت فرسا است. طبق تحقیقات پزشکی در همه موارد نیازی نیست فردی که کتفش شکسته است، خودش را به تیغ جراحی بسپارد بلکه این مسئله با روش‌های زیر هم قابل درمان است.

• گچ گرفتن یا استفاده از بانداژ

اگر استخوان کتف در طولانی مدت در یک حالت ثابت قرار بگیرد، احتمال اینکه استخوان جوش بخورد و بهتر بشود زیاد است. پزشکان با استفاده از بسته بندی و فیکس کردن ناحیه کتف در بانداژهای گچی و پانسمان‌های خاص، کتف را در جای خود تثبت می‌کنند تا به مرور بهتر شود.

• مراجعه به پزشک وزشی

پس از استراحت و تثبیت شکستگی برای اینکه عضلات شانه قوی شود و به حالت عادی حرکت بازگردد از تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند تا استخوان کتف سریع‌تر درمان شود.

2. روش درمانی جراحی

گاهی شکستگی استخوان کتف به دلیل تصادف یا صدمات ورزشی آنقدر شدید است که تغییر شکل داده است و دیگر با روش‌های غیرجراحی ترمیم نمی‌شود. در این زمان به پزشکان به روش جراحی تکیه می‌کنند.

شکستگی استخوان شانه
درمان شکستگی کتف

برای درمان شکستگی کتف چه روشی بهتر است؟

روش‌های درمانی شکستگی استخوان کتف در نوع جراحی و غیر جراحی تقسیم‌بندی می‌شود. هر عمل جراحی عوارضی دارد که این عوارض آسیب زیادی را برای بدن به همراه دارد. عوارض عمل جراحی عبارت است از:

1. احتمال بروز خونریزی

خونریزی شدید ممکن هست که در طی و بعد از عمل جراحی اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق افتاد باید برای تخلیه کردن لخته خون بیمار مجددا به پزشک مراجعه کند.

2. عفونت در ناحیه مفصل شانه

بعضی از بدن‌ها حساسیت‌های خاصی دارند که ممکن است پس از جراحی خودش را نشان بدهد. اگر فرد بدن حساسی داشته باشد ممکن است ناحیه جراحی دچار عفونت شود و پزشک برای برطرف کردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. بعضی از حساسیت‌ها شدید است و آنتی بیوتیک روی آن‌ها تاثیر ندارد، در این مواقع توصیه پزشک این است که پروتز (ابزار فلزی جراحی) از ناحیه استخوان کتف برداشته شود.

در موارد بالا شما در مورد عوارض روش‌های جراحی اطلاعات جامعی را به دست آوردید. شاید تصور کنید که روش غیر جراحی بخاطر عوارض کمتر مرسوم‌‎تر است ولی همه این موارد به پزشک بستگی دارد، ممکن است که شکستگی خیلی شدید باشد و جراحی تنها راه ممکن برای درمان شکستگی کتف باشد. روش‌های غیر جراحی در مدت طولانی‌تر نسبت به درمان پاسخ می‌دهد ولی در عوض عوارض چندانی ندارد و باعث می‌شود که فرد با خیال راحت‌تری خود را به دست درمانگر بسپارد.

شکستگی کتف
مراجعه به پزشک ورزشی

چه موقع برای درمان شکستگی استخوان کتف به پزشک ورزشی مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک ورزشی برای درمان شکستگی شانه یک روش مرسوم است که بیمار را سریع‌تر به نتیجه مطلوب می‌رساند. زمان مراجعه به پزشک ورزشی هر زمانی است که شما حس کردید می‌خواهید از مفاصل و استخوان‌هایتان محافظت کنید. شما در سه زمان می‌توانید به پزشک ورزشی مراجعه کنید که این سه زمان شامل موارد زیر است:

1. زمانی که می‌خواهید با تقویت مفاصل از بروز شکستگی شانه جلوگیری کنید.
  2. زمانی که می‌خواهید با روش غیر جراحی استخوان‌ها و مفاصل خود را احیا کنید.
  3. زمانی که می‌خواهید پس از جراحی میزان درد خود را کاهش دهید و سریع‌تر مفاصل را ترمیم کنید.

بنابراین به محض آسیب دیدن مفاصل شما به پزشک ورزشی احتیاج پیدا می‌کنید.

پزشکی ورزشی برای درمان شکستگی استخوان کتف چه کار می‌کند؟

تمرینات ورزشی یکی از مهمترین راه‌ها برای درمان شکستگی استخوان‌هاست. هر تمرینی ورزشی برای استخوان آسیب دیده مناسب نیست و برای درمان شکستگی ناحیه حساسی مثل استخوان کتف باید تمرینات ورزشی زیر نظر یک متخصص انجام شود. تمرینات درست ورزشی تحت نظارت و کنترل پزشک ورزشی فواید زیر را برای شکستگی استخوان دارد:

1. کاهش درد

شکستگی استخوان کتف معمولا با احساس درد همراه است. پزشک ورزشی با انجام تمرینات خاص و درمان‌های دستی و موبیلیزیشن به فرد کمک می‌کند که درد را کمتر حس کند.

2. آمادگی مجدد برای انجام فعالیت‌های روزانه و احیا مفاصل

پس از جراحی یا بعد از باز کردن گچ ممکن است که همچنان استخوان‌ها و مفاصل در وضعیت بدی باشند و به درستی حرکت نکند. انجام تمرینات ورزشی به بیمار کمک می‌کند که پس گذراندن عارضه شکستگی کتف دوباره نیرو و قدرتش را به دست بیاورد و برای انجام فعالیت ورزشی آماده شود.

3. تقویت عضلات و افزایش قدرت

پس از عارضه شکستگی شانه ممکن است که عضلات دیگر هم آسیب ببیند و فرد به دلیل اینکه دستش را در طولانی مدت تکان نداده است، قدرتش را از دست بدهد به همین خاطر توصیه می‌شود که برای افزایش قدرت و تقویت عضلات حتما به پزشک ورزشی مراجعه کنید.

بهترین پزشکی ورزشی کیست؟

عارضه شکستگی کتف یک آسیب دیدگی جدی است که باید توسط روش‌های ایمن و استاندارد انجام شود چون اگر فرد روش درمانی درستی را انتخاب نکند، ممکن است که این مسئله یک ضرر جدی را به فرد بیمار وارد کند، بنابراین باید درمانگر درستی را انتخاب کنید تا بتواند با ورزش‌های مناسب در جهت بهبود استخوان‌ها به شما کمک کند.

شکستگی شانه
درمان شکستگی کتف با ورزش

ویژگی‌های بهترین پزشک ورزشی شامل موارد زیر است:

1. تخصص و کاردانی

پزشک خوب فردی است که تخصص دارد. یک پزشک متخصص می‌تواند با تشخیص درست به جای جراحی شکستگی کتف جدی و خطرناک را با استفاده از تمرینات ورزشی درمان کند.

2. دارای مدارک معتبر و مرتبط با حوزه کاری

مدرک مرتبط داشتن و تحصیلات آکادمیک یکی از روش‌هایی است که باعث جلب اعتماد بیماران می‌شود. فردی که در حوزه کاری خود به لحاظ نظری سواد بالایی دارد، می‌تواند بهتر علت شکستگی شانه را تشخیص بدهد.

3. خوش برخورد و وقت شناس

اخلاق خوب و وقت شناسی یکی از ویژگی‌هایی است که پزشکان حرفه‌ای دارای آن هستند. پزشک حرفه‌ای در اسرع وقت در تراپی حاضر می‌شود و با صبر و حوصله برای درمان بیمار وقت می‌گذارد. پزشکی که در روند درمان برای بیماری حوصله به خرج بدهد، آرامش روانی بیمار را تامین می‌کند و باعث بهتر شدن حال او می‌شود.

4. توجه به نیازهای بیمار

پزشک باید برای تشخیص وقت بگذارد. پزشکانی که اغلب کم حوصله هستند و سلامت بیمار برایشان مهم نیست، سوالات کمی می‌پرسند و به حرف‌های بیمار گوش نمی‌دهند ولی پزشکانی که سلامت بیمار برایشان مهم است، وقت زیادی برای تشخیص می‌گذارند و به نیازهای بیمار و خواسته‌های او توجه می‌کنند.

5. ایجاد راه ارتباطی برای ارتباط مستقیم با بیمار

بعضی بیماران حساس مثل کسانی که دچار شکستگی استخوان شانه شده‌اند، نیاز دارند که با پزشک موقع درد شدید یا بروز مشکل ارتباط بگیرند و پزشک ورزشی کاردان این امکان را از طریق تماس تلفنی یا تماس واتساپی مهیا می‌کنند تا بیمار در شرایط اضطراری آرامش داشته باشد.

6. کار کردن در یک محیط سالم و استاندارد

تمرینات ورزشی باید با دستگاه‌های استاندارد و به روز انجام شود چون اگر یک فرد آسیب دیده با دستگاه غیر ایمن کار کند، احتمال اینکه غضروف و استخوان‌هایش بیشتر آسیب ببیند زیاد است و به همین خاطر پزشک متخصص در مرکز تراپی کار می‌کند که دستگاه‌های ایمن و استاندارد دارد.

برای درمان شکستگی استخوان شانه بهترین پزشک ورزشی که همه ویژگی‌های بالا را دارد، دکتر ناهید ونارجی است. دکتر ونارجی به صورت حضوری و اینترنتی به مراجعین در جهت درمان مشاوره می‌دهد. افراد ساکن در شهر قم می‌توانند برای مراجعه حضوری به کلینیک پزشک بروند و در شهرهای دیگر می‌تواند برای مراجعه به وبسایت پزشک مراجعه کنند.

شکستگی استخوان کتف

شکستگی کتف یک عارضه جدی است که اگر استخوان‌ها ضعیف باشد، احتمال بروز آن در بدن بیشتر است. پس از شکستگی استخوان شانه برای اینکه دوباره کتف بتواند خوب حرکت کند، نیاز به حرکات ورزشی دارد. حرکات ورزشی اگر ایمن و استاندارد نباشد، عارضه‌های جدی‌تری را به بار می‌آورد و باید برای گرفتن تمرینات ورزشی استاندارد با یک پزشک ورزشی متخصص مشورت کنید. دکتر ناهید ونارجی یک پزشک متخصص است که سالهاست در زمینه درمان از طریق ورزش در کلینیک تخصصی خود کار کرده است و بیماران زیادی را درمان کرده است. برای ارتباط با دکتر ناهید ونارجی با شماره زیر تماس بگیرید.

1. چرا احتمال شکستگی کتف در سالمندان و کودکان بیشتر است؟

چون استخوان‌های آن‌ها ضعیف‌تر است و بر اثر کشیدگی یا ضربه سریع‌تر می‌شکند.

1. برای درمان شکستگی استخوان شانه ورزش چه تاثیری دارد؟

ورزش باعث می‌شود که غضروف‌ها و استخوان‌های شکسته سریع‌تر درمان شود.

1. برای تسکین درد شکستگی استخوان شانه چه داروهایی مفید است؟

داروهای ضد التهابی مثل استامینوفن، ژلوفن، ناپروکسن، نوافن و…