مهمترین مزایای مگنت تراپی چیست + کاربردهای مگنت در علم پزشکی

وقتی واژه مگنت تراپی را می‌شنوید اولین تصویری که به ذهن شما می‌آید چیست؟ حتما مگنت شما را به یاد آهنربا و نیروی مغناطیسی می‌اندازد، همینطور است. با استفاده از مگنت‌ها شما یک آهنربا را به طور موقت وارد بدن خود می‌کنید که این آهنربا دردهای شما را دوست دارد. آهنربا دردها را به خودش جذب می‌کند و باعث می‌شود که شما دیگر احساس درد نکنید. درمان با استفاده مگنت‌ها و نیروهای مغناطیسی روش‌های مختلفی دارد و مزایا و کاربردهای آن به چند مورد محدود نمی‌شود. برای آشنایی با روش‌ها، کاربردها و مزایای این روش درمانی موثر و جدید تا پایان مطلب همراه ما باشید. اگر در ناحیه کمر، گردن، ستون فقرات و… احساس درد می‌کنید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن این دردها را درمان کنید این مقاله به دردتان می‌خورد.

مگنت تراپی
مهم‌ترین مزایای مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی چیست؟

یک روش درمانی کارساز برای اختلالات مفاصل است که بیماری‌هایی مثل رماتیسم مفصلی، مشکلات کمر مانند بیرون زدگی دیسک و… را درمان می‌کند و باعث بهبود و ترمیم سریع استخوان‌ها می‌شود. در این مدل از میدان مغناطیسی برای درمان بیماری استفاده می‌کنند و مگنت‌هایی را نزدیک بدن قرار می‌دهند تا استخوان‌ها سریع‌تر ترمیم شوند. میدان‌های مغناطیسی یک قابلیت خیلی مهم دارد و آن هم این است که اثرات زیست شناسی مختلفی را در بافت‌های مختلف بدن به خصوص بافت‌های عمقی ایجاد می‌کند به همین خاطر استفاده از مگنت‌ها باعث درمان دردهای مربوط به ناحیه استخوان و غضروف‌ها می‌شود. این روش درمانی به خصوص دردهای تنشی مثل سردرد و نورالژی را هم درمان می‌کند و باعث بهبود میگرن می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های مگنت تراپی چیست؟

. روش میدان مغناطیسی ایستا

در این روش درمانی مگنت پوست بیمار را به صورت مستقیم لمس می‌کند. معمولا برای تسکین درد در ناحیه مچ بیماران از دستبند مغناطیسی استفاده می‌کنند. باپیشرفت روزافزون تکنولوژی در علم پزشکی تولیدکنندگان انواع نوار، کفی، تشک و بالشت منگنت دار را وارد بازار کردند تا مبتلایان بتوانند با استفاده از این روش‌ درد خود را کاهش بدهند.

. استفاده از الکترومغناطیس درمانی

علم پزشکی معتقد است که الکترومغناطیس درمانی یک روش درمانی بی‌خطر برای تسکین درد است. این روش باعث درمان بیماری‌هایی مثل پارکینسون، انواع آتروز، مشکلات اعصاب و روان و… می‌شود. در این روش از مگنت‌هایی با بار الکتریکی برای تسکین درد استفاده می‌کنند. در مدل الکترومغناطیس درمانی جریان الکتریکی از سیم پیچ حاوی مواد مغناطیسی عبور می‌کند و یک میدان الکترومغناطسی ایجاد می‌شود که شدت آن قابل تغییر است. میدان الکترومغناطیسی پالسی و تحریک مکرر مغناطیسی محیطی روشی کم خطر برای درمان بیماری‌های ناشی از آرتروز است.

. درمان با مگنت با استفاده از روش طب سوزنی

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای درمان درد که پزشکان و متخصصین پزشکی ورزشی به سراغش می‌روند استفاده از طب سوزنی است. در این روش پزشک مگنت را در بخش‌هایی از پوست به اسم مسیرها یا کانال‌های انرژی می‌گذارد و در جلسات طب سوزنی روی این بخش‌ها تمرکز می‌کند.

مگنت تراپی چیست
کاربرد مگنت تراپی چیست؟

. تسکین آرتروز

مهمترین کاربرد مگنت تراپی در علم پزشکی درمان آرتروز است. آرتروز معمولا با درد زیادی و احساس سفتی در ناحیه غضروف‌ها و استخوان‌ها همراه است. طبق تحقیقات پزشکی در سال 2020 الکترومغناطیس درمانی که یکی از روش‌های پرکاربرد مگنت تراپی است که می‌تواند درد و سفتی ناشی از آرتروز را کاهش بدهد و تاثیر زیادی در بهبود حال بیماران دارد.  بسیاری از بیماران با استفاده از روش الکترومغناطیس درمانی آرتروز دست و زانوی خود را درمان کرده‌اند.

. درمان کمردرد مزمن

کمر درد یک بیماری شایع است که معمولا افراد پشت میز نشین گرفتارش می‌شوند. کارگرها، بناها، ورزشکارها و همه افرادی که اجسام سنگین را بلند می‌کنند یا فعالیت شدید بدنی دارند با این درد دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق تحقیقات پزشکی 12 هفته درمان با مگنت باعث کاهش درد کمر می‌شود. متخصصین پزشکی ورزشی معمولا برای درمان درد کمر این روش درمانی را توصیه می‌کنند چون سریع درد را کاهش می‌دهد.

. افزایش گردش خون

مگنت‌ها باعث افزایش جریان خون در بخش خاصی از بدن می‌شوند و از این طریق باعث بهبود احساس درد می‌شوند. امروزه پزشکان برای درمان کمر درد به بیمارانشان استفاده از کمربند مغناطیسی را پیشنهاد می‌کنند چون باعث بهبود جریان خون و تسکین درد می‌شود.

. کمک به خواب بهتر

برای همه ما پیش آمده است که دچار درد شویم و نتوانیم خوب بخوابیم. یکی از راه‌هایی که به بهبود خواب کمک می‌کند استفاده از جواهرات مگنت‌دار است که با کاهش درد و احساس سفتی در بدن باعث می‌شود که فرد بیمار بتواند راحت‌تر بخوابد.

. کمک به بهبود انعطاف‌پذیری در بدن

با افزایش سن یا صدمات ناشی از تصادف یا بروز بیماری به مرور میزان انعطاف‌پذیری بدن کم می‌شود و این مسئله فرد را برای انجام فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه می‌کند. مگنت‌ها با بهبود جریان خون و ایجاد میدان مغناطیسی مناسب برای بازسازی بافت‌ها عضلات و رباط‌های سفت شده آن را شل می‌کنند و باعث بهبود انعطاف‌پذیری در بدن می‌شوند.

مزایای مگنت تراپی
کمربند طبی مگنت دار

. افزایش نشاط و سرزندگی

مگنت‌ها فقط بر روی جسم تاثیر نمی‌گذارند بلکه روی روان هم تاثیر می‌گذارند و باعث بهبود روحیه افراد می‌شود. بسیاری از بیماران معتقد هستند که مگنت‌ها باعث بهبود سلامت روح و جسم‌شان شده است.

. کمک به بهبود زخم‌ها و کاهش تورم و کبودی

احساس درد، وجود زخم و تورم و کبودی روی بدن از صدمات ناشی از جراحی است که تا مدت‌ها با بیمار همراه است. پیش از ظهور مگنت تراپی در علم پزشکی معمولا بیماران برای درمان به سراغ روش‌هایی مثل گرما درمانی یا سرما درمانی می‌رفتند ولی درمان از این طریق بسیار زمان بر است. با استفاده از مگنت‌ها افراد می‌توانند در زمان کمتری زخم‌ها و دردهای خود را کاهش بدهند.

مزایای مگنت تراپی چیست؟

. افزایش تراکم استخوان و سرعت بخشیدن به فرایند جوش خوردن استخوان‌ها

سلول‌های استخوان‌ها بیکار ننشسته‌اند و به طور مداوم در حال تخریب و بازسازی خود هستند. سلول‌های کهنه می‌میرند و سلول‌های جدید متولد می‌شوند. در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر بافت‌های استخوانی تشکیل می‌شوند ولی وقتی سن 30 سالگی می‌رسد میزان تخریب بافت‌ها بیشتر از تشکیل آن می‌شود. علاوه بر سن مواردی مثل سطح استروژن، ژنتیک، عادت‌های غذایی و تحمل وزن بر تراکم استخوان تاثیر می‌گذارد. افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند بیشتر با مشکل تراکم استخوان مواجه می‌شوند. طبق آخرین تحقیقات پزشکی میدان‌ها مغناطیسی و استفاده از مگنت‌ها باعث جوش خوردن استخوان‌ها می‌شود و باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود. زمانی که استخوان‌ها دچار شکستگی شده‌اند یا در گچ هستند هم مگنت‌ها جواب می‌دهند و باعث جوش خوردن استخوان می‌شوند.

. بهبود گرفتگی عضلات

از مهمترین مزایای مگنت تراپی می‌توان به کاهش اسپاسم اشاره کرد. وقتی عضله‌ای که دچار اسپاسم و گرفتگی شده در معرض میدان‌های مغناطیسی قرار می‌گیرد، امواج مگنت باعث کاهش اسپاسم می‌شود. در این حالت سلول‌های بافتی که در معرض امواج است، اکسیژن بیشتری را از خون برداشت می‌کند و افزایش جریان خون باعث بهبود گرفتگی ماهیچه می‌شود و عضله سفت شده به حالت طبیعی برمی‌گردد.

. درمان بیماری

بسیاری از درگیری‌های اعصاب محیطی مثل خواب رفتگی و مور مور شدن توسط مگنت‌ها قابل درمان است. رماتیسم مفصلی، التهاب‌های تاندون، میگرن، اثرات ناشی از جراحی‌های ارتوپدی، پوکی استخوان و آسیب‌های ورزشی با استفاده از چند جلسه مگنت تراپی درمان می‌شود.

کاربرد مگنت تراپی
دستگاه مگنت تراپی

برای مگنت تراپی باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای مگنت تراپی مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی بهترین گزینه است چون شما می‌توانید با مراجعه به کلینک پزشک ورزشی در یک محیط آرام و راحت دردهای خود را تسکین بدهید. البته دقت داشته باشید که جلسات مغناطیس درمانی حساسیت خاصی دارد و باید به سراغ پزشکی بروید که کاردان باشد. ویژگی‌های یک پزشک ورزشی خوب عبارت است از:

1. پزشک ورزشی کاردان در یک محیطی کار می‌کند که تجهیزات به روز و مدرنی داشته باشد. علاوه بر این تجهیزات این کلینک باید مطابق با استانداردهای پزشکی باشد.
  2. تغذیه و ورزش دو یار جدا نشدنی از هم هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند سریع‌تر به درمان بیماری کمک می‌کنند. پزشک ورزشی که به کار خود مسلط است یک تیم تخصصی تغذیه دارد که بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود.
  3. از آنجایی که امروزه دیگر خیلی از پزشکان وبسایت دارند برای اینکه بفهمید یک پزشکی خوب است باید به وبسایت آن مراجعه کنید و در بخش نظرات، کامنت‌های دیگر بیماران را بخوانید تا از صلاحیت یک پزشک مطمئن شوید.
  4. یک کادر مجرب و حرفه‌ای که در کنار پزشک کار می‌کند نشان‌دهنده این است که آن پزشک کاردان و حرفه‌ای است.

با توجه به ویژگی‌های بالا ما می‌خواهیم پزشکی را به شما معرفی کنیم که تمام این مشخصات را دارد. دکتر ناهید ونارجی یکی از بهترین متخصصین پزشکی ورزشی در کشور است که با یک تیم مجرب و حرفه‌ای به بیماران کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های جدید و کم خطر درمانی، دردهای خود را تسکین بدهند.

جلسات مگنت تراپی به شما کمک می‌کند که با یک روش غیر تهاجمی و بدون درد بیماری خود را در کمترین زمان ممکن درمان کنید و درد را از وجود خود دور کنید. برای اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسید باید با یک پزشک خوب این جلسات را شروع کنید. دکتر ناهید ونارجی یکی از بهترین متخصصان در این زمینه است که بیماران می‌توانند قبل از مراجعه حضوری به این پزشک از طریق تماس تلفنی یا تماس واتساپی با او ارتباط بگیرند و برای تسکین دردهایشان از ناهید ونارجی کمک بگیرند. بنابراین معطل نکنید و در سریع‌ترین زمان ممکن با این پزشک متخصص ارتباط بگیرد.